معمّای نویسندۀ مجالس العشاق
نویسنده
چکیده مقاله:
تذکرۀ مجالس العشاق به نام دو نفر در تاریخ ادبیات فارسی شهرت یافته است: یکی سلطانحسین بایقرا و دیگری کمالالدین حسین گازرگاهی از عالمان دربار سلطانحسین. با آن که در متن کتاب پنج بار صراحتاً و با ذکر نشانه، سلطانحسین به عنوان مؤلف کتاب معرفی شده، اما محققان این انتساب را نپذیرفته و نویسندۀ اصلی متن را گازرگاهی میدانند. این مقاله با جستجوی رد پای مؤلف در متن کتاب تحقیق در شخصیت تاریخی امیر کمالالدین حسین گازرگاهی به این نتیجه میرسد که، کتاب را سلطانحسین ننوشته و از سویی دیگر، قبول سخنِ بابر و خواندمیر در انتساب آن به گازرگاهی ساده نیست. حاصل آن که این کتاب با قلم ادیبی قصهپرداز که بر ادبیات فارسی اشراف بسیار داشته تألیف شده و احتمالاً کسانی در گردآوری مطالب، آن نویسندۀ دانا را یاری کردهاند، زیرا محتوای کتاب به لحاظ روابط بینامتنی و بهرهگیری از منابع متعدد دربارۀ عشق مجازی و ارجاع به دقایق زندگی و آثار شاعران و نویسندگان فارسی فراتر از حد توان یک نفر به نظر میرسد. کتاب مجالسالعشاق به سفارش دربار هرات و به منظور توجیه شاهدبازی و مشروعیتبخشی به جمالپرستی رایج آن روزگار تدوین شده است.
منابع مشابه
بررسی نگاره «بر دار کردن منصور حلاج » با رویکرد شمایل شناسانه در نسخه ای از مجالس العشاق شیراز عهد صفوی
متن کامل
بررسی نگاره «بر دار کردن منصور حلاج » با رویکرد شمایل شناسانه در نسخه ای از مجالس العشاق شیراز عهد صفوی
0
متن کاملمعمای مدیریت
ظهور انگیزش به عنوان یک موضوع برجسته و اساسی در علم مدیریت دست کم سه دلیل دارد : 1- فشارهای خارجی روز افزون در رقابتهای ملی و بین المللی ، اوضاع اقتصادی ، اجتماعی ، فن آوری و مقررات دولتی صاحبنظران و دست اندرکاران مدیریت را وادار کرده است تا برای افزایش یا دست کم حفظ سطح جاری کارآیی و اثر بخشی سازمانی ، فنون و ساز و کارهای جدیدی را ایجاد یا کسب نماید . این امر مستلزم بکارگیری اثر بخشی تمام من...
متن کاملمعمای معرفتبخشی
پرسش محوری فرگه در مقاله در باب معنی و مدلول آن است که چگونه می توان تفاوت معرفتزایی جمله هایی به فرم a=a را از a=b توجیه کرد.a=a تحلیلی و پیشین است در حالی که a=b پسین است و ارزش شناختی متفاوتی دارد. نظریه معنی (sense) و مدلول فرگه برای پاسخ به همین پرسش طرح می شود.سنس نحوه رسیدن به یک مدلول است و تفاوت راههای رسیدن به یک مدلول توجیه گر چگونگی معرفتزایی اینهمانیهای تجربی است.در سنت تحلیلی توجی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 59
صفحات 35- 51
تاریخ انتشار 2017-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023